عزيزي مبارك فكك من اللي بيشكك

نشرت جريدة الشروق يوم الاربعاء 30 سبتمبر 2009 الخبر التالي "أوقف الحزب الوطنى استطلاع الرأى الذى كان قد بدأه خلال إجازة عيد الفطر لقياس شعبية جمال مبارك لدى المواطنين، حيث قالت مصادر قريبة من القائمين على الاستطلاع لـ«الشروق»: إن 360 فقط من أصل 4 آلاف شخص اختاروا جمال مبارك، وكان على المواطنين الإجابة عن سؤال: «من أفضل مرشح للرئاسة بعد الرئيس مبارك؟»، الاستطلاع المسمى «استطلاع مؤتمر الوطنى السادس»، كان مقررا أن يجرى فى 8 محافظات، إلى أنه توقف بعد أن بدأ فى 3 محافظات من الدلتا. وتقول مصادر داخل الحزب الوطنى: إن استكمال الاستطلاع كان سيستلزم عرض نتائجه على الأمانة العامة للحزب، يذكر أنه قبل شهرين، أُجرى استطلاع للرأى بين أعضاء الحزب الوطنى والوحدات القاعدية المنتخبة، أظهرت نتائجه أن شعبية مبارك الابن داخل الحزب مرتفعة بشكل كبير جدا، وكان الهدف من الاستطلاع الجديد قياس شعبيته «خارج الحزب».

فكك من اللي بيشكك


 

 

............................

قبل ما أكتب المقال ده، إنتظرت تلات تيام بلياليهم، إن الحزب الوطني أو أي مسئول رئاسي أو وزير يكذب الخبر، لكن لحد النهاردة محدش فتح بقه بكلمه، وده دليل إن الخبر صحيح، كويس إن الحزب الوطني أوقف الإستطلاع إللي لو كان كمل للآخر كان هيبقا فضيحة بجلاجل لمبارك وإبنه، المرفوضين والمكروهين من كل الشعب المصري، إوعا يغرك نسبة ال 9% اللي أيدوا جمال، ده نصهم على الأقل كان خايف وهو بيقول رأيه، ده معناه إن شعبية مبارك وإبنه يادوب 5%

دلوقت الدلاديل بتوع مبارك بيبوسو إيديهم شعر ودقن، وبيقولو 5% دي نسبة عال قوي، وده كده رضا ونحمد ربنا إن النسبة دي بتحب مبارك، وعايزة إبنه جمال يبقا رئيس، ما تتمرعش كده منك له، حط في إعتبارك أن متوسط نسبة البلاهة والغباء والعبط في كل دول العالم بيكون غالبا بين 11.7% و 13.4%، وده معناه إن نسبة العبط في مصر يا إما إنخفضت عن النسبة العالمية، أو إن حتى الأغبياء والبلهاء والمجانين في مصرما اختاروش مبارك وإبنه، لإنهم زي كل العقلاء بيكرهوه كره العمى.

كده أحلام الواد وأمه وأبوه هتنهار، خصوصا إنهم خايفين على مستقبلهم لو حد تاني مسك الحكم، ساعتها فضيحتهم هتبقا من نوعية اللي مايشتري يتفرج، إشي تجارة في السلاح، على إشي قوادة، لما قوادنا المعظم وبمعاونة وزارة القوادة الداخلية، بعت حوالي 50.000 عاهرة من المسجلات آداب للترفية عن جنود أمريكا وحلفاءها، أثناء حرب تحرير الكويت، وإشي سرقة لرواتب الجنود والضباط المصريين، اللي شاركوا في تحرير الكويت، وكانت بتتصرف لهم نسبة واحد على إتناشر من مرتباتهم الفعلية، اللي مصر خدتها من الكويت، كإيجار لجنودنا المرتزقة بدون علمهم.

على إشي رشاوي من شركات البترول الأمريكية والأوربية، اللي بتشفط آبار البترول والغاز المصري، على إشي قروض ومعونات من أمريكا وأوربا، ودول الخليج كالسعودية والكويت والإمارات، وكل الفلوس دي بتتسرق مباشرة بدون حتى ما تدخل للبنوك المصرية، على إشي بيع لأراضي المدن الجديدة، والسواحل المصرية وشرق التفريعة، وللأراضي المستصلحة في توشكى، وسيناء للعرب والمصريين في صفقات مشبوهة.

على إشي شذوذ جنسي من كل صنف ولون، سواء للواد اللي من هواة رضاعة السوسيس البشري، أو لأمه المومس الفاضلة راعية برنامج الدعارة للجميع، بأمارة عشيقها الأولاني اللي بعد ما خرج من الوزارة حطوه في شركة بترول، بيلهف منها مرتب شهري قيمته 1.2 مليون جنية، نظير خدماته السريرية للمومس الفاضلة، وبأمارة عشيقها التاني أ.ش.

طبيعي إن اسرة من أقذر الأسر البشرية، اللي حكمت مصر تترعب من فكرة نزولها من على العرش، لكن التاريخ بيقول إن دوام الحال من المحال، إسألوا ماركوس ومراته، وإسألو تشاوشيسكو ومراته، وإسألوا الشاه رضا بهلوي ومراته، وإسالوا أوغستو بينوشيه ومراته، وبكره هتسألو مبارك ومراته.

عزيزي مبارك لو كان عندك دم وإحساس، كلف أي جهة محترمة ومحايدة بعمل إستطلاع رأي فيك وفي حكمك، لو كان عندك ذرة شرف إعمل إنتخابات حرة ونزيهة، سواء برلمانية أو رئاسية، لو كان عندك ذرة رجولة عايزينك تسمح للجنة محايدة بفحص إبنك جمال صحياً ونفسياً، للتاكد من صلاحيته للترشيح لمنصب الرئاسة، وزي ما إنت عارف إن كل دول العالم بيرؤسها يا راجل يا ست، أما اصحاب الزلمكات المعطوبة والملعوب في اساساتهم، فآخر ما يحلموا به هو أن يتظاهروا في ميادين أوربا للمطالبة بحقوقهم الشذوذية.

ولو كان عندك ذرة عقل خد عيالك ومراتك، وإلجأ لحبايبك في تل أبيب، وفكك من أوهام توريثنا لأننا لسنا عبيدك، ولسنا نعاج تباع وتشترى، عزيزي مبارك فكك من التوريث، مش هيجيب لك ولأسرتك غير المتاعب والمصائب، وهتتعبوا من الشكشكة، عزيزي مبارك فكك من اللي بيشكك.
حسام السعيد عامر

Share شارك المقال مع أصدقائك :

هناك تعليق واحد:

  1. والنعمة حسني لا عنده دم ولا احساس كفاية عليه التخريب الي عمله في مصر

    ردحذف

أرشيف المدونة الإلكترونية

Recent Posts

سينما

مشاركة مميزة

من الذي اغتال الرئيس محمد انور السادات؟، هل نظرية المؤامرة حقيقة؟

من الذي اغتال الرئيس محمد انور السادات؟  هل نظرية المؤامرة حقيقة؟ سؤال ربما لم يخطر على بال أغلب المصريين، لأن كلنا نعلم ان من قتل السادات ه...