Select Menu

Slider

يتم التشغيل بواسطة Blogger.

Travel

Performance

Cute

My Place

Slider

Racing

Videos

» » إعرف عدوك وخزق عينيه
«
Next
رسالة أحدث
»
Previous
رسالة أقدم

أجمل مثل شعبي حديث هو المثل الذي يقول " إعرف صاحبك وعلم عليه" الضمير الجمعي لشعب مصر يعرف جيداً من هو عدو الشعب المصري رقم واحد، لا إنه ليس الكيان الصهيوني الإسرائيلي وأيضاً ليست أمريكا، وهو أيضا ليس الفقر ولا الجهل ولا النفاق ولا الخنوع، وكذلك ليس ظابط الشرطة او أمن الدولة هو عدو الشعب المصري رقم واحد ، وأيضا الصحفيين والإعلاميين من حملة المباخر ومحترفي الرقص والتطبيل منقدرش نقول على حد فيهم انه عدو الشعب المصري رقم واحد، عدو مصر الأول والأوحد هو رأس الأفعى، عدو الشعب المصري هو اللي زرع الفقر بين ثنايا الوطن وهو اللي ربى ورعى المنافقين، عدو الشعب المصري هو رأس الأفعى اللي شجع على نشر مظاهر التدين الزائفة المبنية على فقه التعصب والجهل والتواكل وعبادة الحاكم، عدو الشعب المصري هو رأس الأفعى اللي أنشأ اكبر وأخطر تشكيل عصابي عرفته البشرية على مر التاريخ، عدو الشعب المصري هو رأس الأفعى اللي قدر يفنيخ وطن بحاله وقدر يشمبر ويكحرت شعب بأكمله، عدو الشعب المصري هو رأس الأفعى اللي قدر يسقي الشعب حاجة صفراء ويشألطو تحت الأضواء الكاشفة على مرئى ومسمع من كل سكان الكرة الأرضية، عدو الشعب المصري هو رأس الأفعى اللي يهمه أن يكون سكان وطنه دايماً متشخرمين متفنيخين ومرفوعين ومسحوقين ومطاردين ومزنوقين وجعانين وملهيين عنه عشان يتفرغ لشفط ثروة مصر، عدو الشعب المصري هو رأس الأفعى اللي باع عمر أفندي وبنك القاهرة وغيرها من أملاك شعب مصر، عدو الشعب المصري هو رأس الأفعى اللي هيبيع كل أملاك مصر ويخربها ويقعد على تلها، عدو الشعب المصري هو رأس الأفعى اللي باع الغاز لإسرائيل وباع الحديد والصلب لعز وباع الأسمنت لإسرائيل، عدو الشعب المصري هو رأس الأفعى اللي أجر مصر مفروشة للصهاينة وللسرطان والاورام وفيروس الكبد الوبائي سي، عدو الشعب المصري هو رأس الأفعى اللي سرطن اراضي مصر وسمم محاصيلها الزراعية ، عدو الشعب المصري هو رأس الأفعى اللي لوث مياه النيل بمخلفات وسموم المصانع وهو اللي لوث هواء مصر بعوادم وكيماويات المصانع، عدو الشعب المصري هو رأس الأفعى اللي خانق رقاب الناس ومكمم أفواههم وهو اللي طارد وضيق على كل معارض في رزقه، عدو الشعب المصري هو رأس الأفعى اللي سجن كل من يعارضه وهو من أحال الأبرياء للمحاكمة العسكرية، عدو الشعب المصري هو رأس الأفعى اللي إعتقل اكتر من مليون مواطن على مدار تمانية وعشرين سنة، عدو الشعب المصري هو رأس الأفعى اللي دس جواسيسه في الأحزاب ودبر الإنقلابات داخلها، عدو الشعب المصري هو رأس الأفعى اللي فبرك ولفق قضايا وهمية لكل من يقول كلمة حق ولكل من يدافع عن حقوق الشعب المصري، عدو الشعب المصري هو رأس الأفعى اللي زور كل الإنتخابات والإستفتاءات على مدار الثمانية وعشرون عاماً المنصرمة، عدو الشعب المصري هو رأس الأفعى اللي بيشجع ويداري على الممارسات المنحرفة لظباط الشرطة وهو الراعي الرسمي للتعذيب وهتك الأعراض في مصر، طبعاً عرفتو مين هو رأس الأفعى ولو إن رأسه تشبه إلى حد كبير رأس البقرة الضاحكة، أعتقد إن العقاب الوحيد العادل اللي يستحقه الراجل ده هو إننا نعكشو من قفاه هو وكل أفراد عصابته ونسلمهم للشعب وصدقوني الشعب المصري شعب متحضر جداً ومش هيعمل فيهم إستغفر الله العظيم، بالعكس الشعب المصري هيطبطب عليهم وياكلهم بسنانه، لكن الواد حسن جمباز الفطاطري بتاع دار السلام بيحلف إن حسني بالذات ينطبق عليه المثل اللي بيقول "إعرف عدوك وخزق عنيه"
حسام عامر

15/11/2008

About حسام عامر

إسمي حسام السعيد محمد عامر كاتب ومفكر ثوري حر ويمكنك التعرف اكتر علي من هنا
«
Next
رسالة أحدث
»
Previous
رسالة أقدم

ليست هناك تعليقات

Leave a Reply